Efter att cylinderfodrena avlägsnats kunde jag konstatera att i princip alla vattenkanaler var igensatta med rost, grus och förmodligen en hel del avlagringar från Östersjön också. Man skulle kunna tro att rosten skulle ha ätit upp hela motorn innifrån, men efter att jag borstat av väggarna och rensat kanalerna med mejsel och tryckluft ser det inte alls så farligt ut. Alla viktiga säten och fasningar är intakta, och ytan som såg så rostangripen ut är tillräckligt plan och intakt. Jag försökte skruva ut alla pinnbultar, men gick bet på två av dem. Jag skulle tro att orken inte räckte till. Jag blåste rent alla oljekanaler, så nu skulle man kunna börja skruva ihop motorn igen. Jag tror dock att jag ska lägga ner lite tid på att putsa och måla utsidan först. Man blir rätt skitig ändå när man mekar, så allt man kan göra för att få lite “maskinhygien” är bra att lägga lite tid på. Idag monterade jag upp två bänkskivor på övervåningen, så nu kan jag börja flytta in och börja arbeta i elektronikverkstan.