Den senaste tiden har jag egentligen bara ägnat mig åt justeringar och experimenterande för att komma till rätta med motorn på den lilla radiostyrda bilen. Det känns så tråkigt att sätta sig ner och skriva om misslyckanden hela tiden. Därför har bloggen stått still i drygt en vecka. Då är det roligare att skriva om dessa misslyckanden först när man lyckats. Det hela började egentigen med att gängan till cylindertoppen hade gått sönder på grund av för mycket i- och urskruvande av glödstiftet. I samband med detta var jag på bränslenålarna till förgasaren. När jag väl hade svarvat en ny topp i mässing, fick jag inte motorn att gå på låga varv efter att den kommit upp i arbetstemperatur. Trots att jag ställde tillbaka nålarna i vad jag trodde var fabriksinställning, fick jag inte motorn att bete sig som önskat. Efter att jag efter mycket läsande på Internet, hittade ett tips om hur man kontrollerade bränsleblandningen genom att nypa av bränsletillförseln och räkna sekunder tills motorn stannade, kunde jag hitta rätt inställning, som naturligtvis inte alls var som jag trott. Nu funkar motorn igen, och den nya toppen fungerar trots att mässing leder värme sämre än aluminium. Blir det ett problem får jag svarava en ny i “rätt” material. Det är alltid lite skruvar och delar som lossnar när man kör, och det är lätt att delarna försvinner. Jag har haft nytta av 3D-skrivaren trots att utskrifterna inte riktigt hållit den kvalité som jag önskat. Detta har lett mig till att justera även denna, för att kunna få optimala utskrifter. Det finns så många variabler, och jag tycker att jag testat med de flesta inställningar i temperatur, utskriftshastighet och upplösning, men ingenting har fungerat. Nu tror jag dock att jag funnit ut var i problemet ligger. Det visade sig att fabriksinställningens matning av plasttråden låg ca 20% för högt, jämfört med vad den borde vara. Nu håller jag på att finjustera alla parametrar för att kunna få perfekta utskrifter. Nästa problem att lösa är att reparera den stora radiostyrda bilen, som efter ett hopp landade på nosen och bröt bottenplattan. Nu håller jag på att undersöka om jag med egen utrustning kan laga den, eller om jag nåste införskaffa en ny bottenplatta. Alltid är det någonting man måste fixa – men så är det väl med hobbyverksamhet.