Resultatet av mitt senaste besök på Moälven blev en smärre besvikelse. Det positiva var att det utan större ansträngning gick att ta ut cylinderkolvarna. Nu har jag inte mätt upp kolvarna ännu, men de ser relativt intakta ut. Kolv nummer två, ser lite medtagen ut uppe på toppen, troligtvis ett resultat av att det funnits vatten kvar i cylindern. Konstigt nog verkar det inte lostnat några bitar, men gropig är den i alla fall. En kolvring hade gått av på kolv nummer ett, men jag kan inte se några ovanligt grova repor på fodrena, vilket tyder på att nypningen inte skett i någon cylinder. Vevlagrena ser också bra ut, med resarvation för att jag inte mätt upp ovaliteten. Nu fortsätter tyvärr arbetet med felsökningen vidare. Om det inte är något ramlager som skurit blir jag lite besviken – för då ligger det förmodligen utanför motorblocket, och då hade man kunnat köra ett tag till utan att plocka isär hela motorn. Det är klart – det var nog bra att göra en översyn, med tanke på den trasiga kolvringen. Jag har studerat verkstadshandboken, och det verkar som att det går att demontera ramlagrena utan att behöva plocka bort vevaxeln. Expertråden får jag hämta från allvetarna på maskinforumet. Fortsättning följer….