Den här helgen hade jag tänkt hinna med massor, men jag drabbades hastig på torsdag kväll av en ordentlig förkylning som gjort mig soffliggandes fram till igår kväll. Idag behövde jag inte ta några värktabletter för att stävja febern så det var fritt fram att försiktigt väcka igång kroppen. Jag började med att ta hand om kottarna jag hängde upp på tork i förra veckan för att göra tändkottar. Jag doppar kottarna tre gånger så att de blir lagom täckta med stearin. Första doppet häller jag ner så många kottar som får plats i kastrullen med flytande stearin. Sedan får de svalna ordentligt innan jag hastigt doppar en och en i badet. Det tog lite tid, men jag hade liksom ingenting annat för mig i väntan på att jag skulle hinna känna efter hur jag egentligen mådde.
Efter att kottarna var klara gick jag ut för att ta in hö med hjälp av lastmaskinen. När jag ändå satt i lastmaskinen tog jag och körde in alla plankor, grindar och stolpar som jag flyttade ut från maskinhallen inför den senaste hästhelgen. Det här var något som ändå låg i min planering, men med tanke på att jag inte kanske ska anstränga mig så mycket hade det gärna fått vänta tills jag var helt återställd, men det kan hända mycket med vädret på en vecka, och idag var det relativt “oblåsigt” och regnfritt. Det gick ändå ganska bra trots att jag fick utföra lite lyft och kroppsförflyttningar för egen maskin. Jag passare på att placera ut lite stolpar som de nya höbalarna kan vila på när de kommer. Nu när jag har en midjestyrd lastmaskin och inte den gamla muskelservotraktorn kan man ställa balarna med långsidan mot maskinhallsväggen. Vi har haft lite problem med att balarna går ner i marken och suger åt sig vatten, så jag hoppas att den nya lösningen ska fungera bättre. Bara chauffören förstår hur han ska placera balarna så ska det nog gå bra.
På temat att göra i ordning inför vintern tyckte jag att det var dags för lite service på Lastman. Först en högtryckstvätt och sedan en dammtorkning invändigt. Varje gång jag gör lite underhåll försöker jag hitta saker som behöver åtgärdas innan de blir till problem längre fram. Färgen har släppt på ett flertal ställen och den kabelkontakten som legat och nött mot bromspedalen behövde jag ta hand om. Jag vågade inte demontera kontakten eftersom kabelfärgerna på ena sidan av kontakten inte matchade den andra. Jag förstår verkligen inte varför man inte lagt kontakten på andra sidan panelen, eller haft en liten annan lösning. Det gjorde förmodligen inte heller den som varje dag monterar, men vågar inte uppmärksamma sin chef om att det kanske finns en bättre lösning. Men Kina är Kina och där finns det Kineser som Kineser gör. Jag skruvade bort panelen och sågade ett spår så att jag kunde flytta in kontakten innanför panelen. Och skulle det visa sig att jag kommer på varför kontakten var utanför så kan jag flytta den dit igen. Det har verkligen rostat under färgen. Antingen har man inte grundmålat med rätt färg, eller så har man målat mitt exemplar när det varit extra fuktigt. Jag lyckades i alla fall tigga till mig en halvliter av färgen av importören. Jag tror inte riktigt att flaskan är tänkt att användas till färg. Kanske maskintillverkaren inte vill dela med sig av den väl bevarade hemligheten om deras ypperliga färg.
Jag har varit förbi röken ett antal gånger och fyllt på med rökspån för att bli klar med röksaltet någon gång. Nu blir ju inte saltet dåligt, men det kan ju vara bra att bli klar med det någon gång. De sista fermenterade padrones-frukterna hittade till slut in i individuella burkar tillsammans med en ättikslag som ska hålla fräscha ett tag framöver.