Dagen är förvisso inte slut ännu, men idag har jag bestämt mig för att vila lite, och lägga större projekt åt sidan. På min lista för helgen har jag skrivit att jag ska handla och laga mat, plocka paradisäpplen åt hönsen, rensa avloppsbrunnen i stallet, tömma skottkärran på gödsel, konstruera en “filtermangel”, trimma dikena, sätta upp elstaket i hönshagen och fortsätta med den nya sträckningen uppe vid RC-banan. Merparten av listan är avklarad, och delar av den kommer inte att kunna genomföras. Det visade sig att staketet vi beställt till hönshagen, inte var ett elstaket, och jag fick avbryta. Lyckligtvis upptäckte jag det relativt tidigt, innan jag hunnit börja fästa upp det på stolparna. “Filtermangel” kräver kanske sin förklaring. Varje gång som jag kört med min radiostrda bil måste jag byta till ett rent luftfilter för motorn. Filtret består av skumgummi, och går naturligtvis att tvätta och återanvändas. Efter några körningar brukar jag ställa mig och tvätta filtrena. När filtrena är rena och fria från damm och grus hängs de upp på tork något dygn eller två innan det är dags att massera in filterolja. Filteroljan har till uppgift att fånga dammpartiklar så att de inte sugs in i motorn och orsakar onödig slitning. Filtrena måste vara lagom mättade med olja. Det får inte vara för mycket, för då släpper de inte igenom luft, och heller inte för lite då de släpper igenom damm. Det hät går alldeles utmärkt att göra genom att man lägger filtrena i en påse och häller i lite olja, för att sedan massera in den jämnt fördelad mellan filtrena. Nu försöker ju jag alltid att komma på nya sätt att göra saker effektivare på, så varför inte prova att mangla ur överskottsoljan genom en pastamaskin. Jag kan inte tänka mig att filter som är förpreparerade i handeln görs för hand, så varför kan inte jag försöka göra likadant? Efter att ha modifierat pastamaskinen som jag hittade på loppis kan jag nu både tvätta och olja in filtrena vid samma tillfälle. Först manglar jag ut allt vatten, och sedan dränker jag filtret i olja och sedan manglar jag ur överskottsoljan, som hamnar i glasburken som sitter i hållaren under. Jag kommer nog kunna spara in lite tid, och nu kommer oljemättnadsgraden vara lika varje gång, vilket i sin tur gör att motorn inte behöver justeras efter hur luftgenomsläppet ser ut från filter till filter.