Under veckan som gått har jag mest varit på “gubbdagiset”, eller i min “man cave”, som jag vill kalla det för, och gjort reparationer och underhåll på de radiostyrda bilarna. I söndags slutade en liten filminspelning med att den stora bilens motor blev slö, och när den slutligen dog, gick det inte att få liv i den igen. Den lilla bilen ville inte snurra på tomgång, men fungerade så länge som man körde runt med den, men så fort den stod på tomgång klippte det till, och motorn stannade tvärt. Efter lite felsökning kunde jag konstatera att den stora motorns kompression var minimal. För att en motor ska fungera krävs fyra saker, luft, bränsle, kompession och gnista från tändstiftet. Saknas något funkar det helt enkelt inte. Efter att ha demonterat motorn och bytt ut kolvringen gick motorn igång utan större problem. Nu måste den köras in. Efter att ha analyserat varför kolvringen slitits så fort, kunde jag konstatera att jag kört med för mager oljeblandning. Istället för 4% tvåtaktsolja, har jag använt samma bensin som till motorsågen och röjsågen, vilken har en tvåprocentig oljeblandning. Lilla bilen tog lite längre tid att felsöka. Det visade sig att fjädern som satt runt kopplingsbackarna hade gått av, vilket naturligtvis i sin tur gjorde att det hela tiden låg drivning på hjulen – även vid tomgång. Jag har ju aldrig varit direkt motorintresserad, men man kan ju ändra sig en bit in i livet.