Efter gårdagens bottennapp i humör och ork, tog jag mig i kragen och fortsatte med att göra iordning lucköppningen på plåten till Moälvens maskinrum. Även om den gamla luckan är gammal och bucklig, tyckte jag att det gick att återanvända den. Jag svetsade först fast några L-järn på täckplåten, och sedan tog jag upp öppningen med kapskivan. Förhoppningsvis kommer regnvattnet hållas utanför motorrummet när luckan är stängd. Ett rör och en stång förvandlades på någon timme med hjälp av svetsen, till ett fungerande gångjärn. Nu återstår att slipa av lite ytrost och smuts, innan jag grundmålar åbäket. På lördag är det planerat att åka ut till Moälven för att montera dit den nya stötstången till backslaget och täcka för öppningen till motorrummet. Sen känns det som att båten är lika redo för utfärder som förra året då motorn havererade. Lika envist som vanligt, håller jag tummarna för att allt ska gå som planerat, även om erfarenheten talar för motsatsen.