Motorfästen

IMG_5053IMG_5052 IMG_5055Idag har jag mestadels ägnat mig åt att tillverka motorfästet. På bild ser det kanske inte så kraftigt ur som det gör i verkligheten, men jag kan försäkra om att det kommer bli tillräckligt hållbart. Plattjärnen är 10x80mm och gängstången är av dimesionen M24. För att få en tillräckligt kraftig svetsfog fasade jag ur hålen på undersidan, och svarvade ner gängstången in till godset. Jag fick för mig att jag skulle svetsa på ovansidan med pinnsvets….det gick sådär. Inte speciellt snyggt, men ändå hållbart. Jag hann med att fräsa främre fästplattorna som kommer svetsas samman i vinkel med ett till hålat plattjärn för att kunna fästa konstruktionen på den främre pinnbulten. Det är viktigt att motorn kommer i exakt rätt höjd, annars riskerar man onödigt slitage på vevaxeln. Jag vågar inte lita på millimetrarna och konstruera en fast installation, därav lösningen med pinnbultarna, som kommer göra det möjligt att justera motorn i höjdled. Det var en fröjd att kunna fräsa utan att använda skjutmått och mikrometer, varje gång man skulle göra ett nytt skär. Nu vill det till att motorns mått är lika exakta som mina fästen. Vi får se imorgon, om jag nu lyckas lyfta motorn på egen hand.